drs. Diana Vernooij
praktisch filosofe en manager sociaal ondernemerschap
     inspiratie & degelijkheid

auteur, boeddhist en christelijk voorganger
     aandacht & nieuwsgierigheid



    8 oktober 2017, De Duif Amsterdam - Bewaar je glimlach
    "Geloof is helaas een al te mooi voertuig voor de gelijkhebbers. Geloof kent weinig nuances, en is maar al te goed te combineren met compromisloos leven."
    Diana ging met Martine Beukers en Chantal Omloo voor in De Duif Amsterdam. We doopten hun beider zoon Yannic. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2017


    24 september 2017, De Duif Amsterdam, Hans spelt Diana de vredesduif op
    "Zoveel andere prachtige vieringen met mooie thema’s over liefde, alleen zijn, stilte, aandacht, ruimte voor bevrijding, verwondering, volgden jaar na jaar. Huwelijken, dopen, maar ook rouwplechtigheden waar zij zich met veel passie voor heeft ingezet en nog steeds doet. Talloze andere projecten en initiatieven volgden.."
    Diana kreeg tot haar verbazing de Vredesduif, een initiatief van Pax waarbij kerken vredesinitiatieven ondersteunen. Zie:De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2017


    20 augustus 2017, De Duif Amsterdam - Zwart Water
    "De kunst is het dus om dat zwarte water in te gaan, de blues van het bestaan, en met swing en passie je te laten zakken in dat onbekende zwarte water. Je gaat het water in maar vergeet niet dat je passie hebt voor het leven."
    Diana ging met Bert van der Meer voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2017


    Als het leven zwart is, het licht er niet in kan doordringen, als je met alles wat jij doet het niet helder kunt krijgen – wat doe je dan?
    "Zwart water" is het thema van mijn viering in De Duif Amsterdam, zondag 20 augustus 2017, met Bert van der Meer. We luisteren naar de blues en tasten naar de bodem van ons bestaan


    4 juni 2017, De Duif Amsterdam, "De kracht die in mijn hart woont", Pinksteren 2017
    "En het mooie is, dat je kunt leren spontaan het goede te doen. Nee, spontaniteit kun je niet rechtstreeks leren. Je kunt niet zeggen: je moet nu spontaan een lief gebaar doen. Maar wat je wel kunt leren is om zo aandachtig bij jezelf en een ander te zijn dat je spontaan het goede doet. Je kunt je afstemmen en helder krijgen wat nodig is. Je kunt met onverschrokken hart aanwezig zijn bij verschrikking."
    Diana ging samen met Hans Erdmann voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2017


    7 weken zencentrum Upaya, maart - mei 2017
    6 columns over Vrouwen, Koans, Seider, Dokusan, Sesshin en Gronding.
    Diana verbleef vanaf 29 maart voor 7 weken in zencentrum Upaya in Santa Fé, New Mexico in de VS. Zie:
    Upaya



    Dweilen met de kraan open, hulp aan daklozen in Californië, mei 2017
    "Het is lastig de juiste cijfers te verzamelen. De duizendtallen vliegen me om de oren. Uiteindelijk kom ik hierop uit. 3,5 miljoen mensen zijn dakloos (al dan niet met opvang) in de VS op 321.000.000 officiële bewoners. Dat is 1 op 92! Het Nederlandse equivalent zou 150.000 daklozen zijn! Het zijn er 'slechts' 31.000, volgens het CBS."
    Diana zocht de daklozen en hun opvang in Santa Fé en Californië in de VS. Zie:
    Dweilen met de kraan open



    23 mei 2017 - Mix, flexibel geloven - eenmalig tijdschrift over flexibel geloven, mei 2017
    "Die bevrijding duldt geen God die ons aan banden legt, geen leider om te gehoorzamen, geen houvast aan eeuwige waarheden en regels, geen toverspreuken of absolute geloofsartikelen, zelfs geen geloof in één God, alleen de genade van inzicht en verantwoordelijkheid in het leven."
    Diana schreef een column voor Mix, zie:
    Hoe twee geloven elkaar kussen



    15 maart 2017 - Openingsfeest Nachtopvang en Doorstroomhuis Den Helder
    "Ik ben hier als locatiemanager werkzaam omdat ik in mijn jeugd meegemaakt heb hoe een faillissement en de dood van een zusje een gezin volledig kan ontwrichten – terwijl ik tegelijk een normale jeugd heb gehad. Het heeft mij levenslang gefascineerd hoe mensen het kunnen redden als er zich rampen aandienen."
    Diana speechte bij de opening van de Nachtopvang / Doorstroomhuis van dnoDoen in Den Helder. Zie:
    Openingsspeech



    maart 2017, nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen: "Vallen voor de verleiding van het kwaad"
    "Ik schreeuw tegen dat jongetje dat hij niet zo schlemielig moet doen. Hij moet daar mee ophouden. Dit pesten lijkt bijna op iemand oproepen om sterker te zijn. Ware het niet dat er minachting in zit en er is niemand die door minachting geïnspireerd wordt om op te staan."
    Diana schreef voor de Nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Vallen voor de verleiding van het kwaad.



    5 maart 2017, De Duif Amsterdam, "Vallen voor de verleiding van het kwaad", 1e zondag in de lijdenstijd
    "Laten we niet te hard ons best doen om betere mensen te worden. Misschien is ons voornemen om goed te willen leven genoeg. Dan is het onder ogen zien en naast elkaar laten bestaan van je zwakheid, je neigingen tot kwaad, de foute dingen die je gedaan hebt en je liefde, je grootsheid – dan is dat onderkennen van die beide kanten in je wel de beste manier om in het leven te staan."
    Diana ging samen met Natalie Coenradi voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2017 of



    29 januari 2017, De Duif Amsterdam, "De ootmoedigen beërven het aardland"
    "Mijn vriend vroeg mij: “Kun je alles wat je doet en denkt opdragen aan het heil van alle levende wezens?” Gaat het daar niet om: alleen dat doen wat heilzaam is voor de mensheid, voor mensen, voor jezelf, voor dieren, voor de aarde? Is het je intentie om alleen maar heil te brengen? Is wat er uit je mond komt wáár, is het noodzákelijk om te zeggen en is het vriendelijk? Dragen je daden, je woorden, je intenties en gebaren bij aan het geluk van alle levende wezens?"
    Diana ging samen met Natalie Coenradi voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2017 of



    27 november 2016, De Duif Amsterdam, 1e adventszondag "Verwonder je!"
    "Soms kun je iets het beste onderzoeken door het tegenovergestelde ervan te bezien. Wat is het tegenovergestelde van verwondering? Ik ontdekte in mijn leven dat de wens naar waarheid en zekerheid tegenover verwondering staat. Soms is oordelen natuurlijk erg nuttig, maar als basislevenshouding is oordelen bepaald niet vruchtbaar. Voortdurend oordelen en je mening vormen maakt verwondering onmogelijk.”
    Diana ging voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2016.


    s, helvetica" size = 2, color = "#3978AC">
    september 2016, Zenpeacemakers Lage Landen
    "Er is altijd een manier om weer iets op te bouwen, iets om in te geloven en van te houden, om voor te leven. Iedereen kan zijn leven weer oppakken. Je kunt het niemand aanwijzen, of geven of opdringen, datgene waar een ander in kan geloven, waar zij voor kan leven. Maar er is altijd iets, een blik van verstandhouding, het benoemen van een sterke kant, een blijk van vertrouwen – er zijn altijd dingen die net dat verschil maken voor mensen waardoor zijzelf op het spoor komen van hun vonk in het bestaan."
    Diana schreef een column voor de Nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie De Vonk in mijn werk.



    24 juli 2016, De Duif Amsterdam, Al gaande wordt je weg gebaand
    "Gaat ons pad om het vinden van ons privé geluk? Nee, ik denk het niet, en ik denk dat daar ook juist de crux zit. Geluk laat zich alleen vinden als je er niet rechtstreeks op af gaat, als je denkt te weten wat je geluk zal brengen. Geluk ontglipt je als je het vastgrijpt. Geluk valt je toe als je wijs leeft, het lot omarmt, als je waarheid herkent, inzicht verwerft én vooral als je met anderen bent en in hen hun grootsheid ziet verschijnen."
    Diana ging voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2016.



    19 juni 2016, De Duif Amsterdam, Mijn handen uitgestrekt naar een opstandig volk
    "Deze gevaarlijke menselijke conditie is ook prachtig. Wij kunnen oordelen, we kunnen ontdekken, beseffen wat goed is en mooi. Geweldig! We doen het voortdurend. Denk je dat je geen oordelen hebt? Ga het maar eens na, één dag – wees je eens een dag, al is het maar één uur bewust van hoe vaak je innerlijk een oordeel uitspreekt."
    Diana ging voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2016.


    17 juni 2016 - Verwondering als brandstof, nieuwsbrief Zenpeacemakers.
    "Maar ‘not knowing’ (een van de uitgangspunten van de Zenpeacemakers) kan ook in “ik stond erbij en kijk ernaar’ verzanden als er geen brandstof is, het passief toekijken waar zovelen van ons in blijven hangen als we niet in verzet komen."
    Diana schreef een column voor de Nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Verwondering als brandstof.


    28 mei 2016 - Verwonder je, netwerk Mirre, Utrecht
    "Verwondering is de hangbrug over de rivier van de onthechting heen naar het nieuwe land. Je ontdekt dat je iets altijd op een bepaalde manier hebt gezien, en plots is die vanzelfsprekendheid weg."
    Diana sprak voor netwerk Mirre, les/bi vrouwen geloof en spiritualiteit. Zie Verwonder je.



    25 maart 2016 - Goede Vrijdag, De Duif Amsterdam, Ruimte voor loslaten.
    "Loslaten is blind vertrouwen. Dat moet je leren. Pas als je in het onvermijdelijk springt en het in alle vezels van je lijf toelaat en opneemt – dan pas kun je iets van de gelijkmoedigheid proeven die bij loslaten hoort. Mensen in rouw om hun geliefden ondervinden dit. Mensen met ernstige ziekten, mensen met een groot verlies kennen dat moment. Er komt een moment dat je midden in het toelaten van de verschrikking ineens je ogen opent en voelt: er is iets veranderd, er is iets van je afgevallen, er waait een andere wind. Je laatste tranen lopen over je wangen, je laatste snik ontsnapt je keel – maar je weet het, er is iets veranderd."
    Diana ging voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2016.


    maart 2016 - Toevlucht en niet weten
    "Ik vertelde de journalist van het KASKI dat ik iedere morgen bij wijze van ochtendgebed een klein ritueel houd. Ik doe yogaoefeningen, zit op mijn knietjes, doe mijn buigingen, neem toevlucht tot de Boeddha, de Dhamma en de Sangha, zeg mijn Boddhisattva-geloften, herinner mij aan de 4 perfecties en mediteer. Nu vroeg die journalist mij of de woorden van de toevluchtname ook vervangen zouden kunnen worden door: Ik neem toevlucht tot Christus, het Evangelie en de Kerk. Dat was een interessante vraag, daar moest ik even over denken."
    Diana schreef voor de Nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Toevlucht en niet weten.



    28 februari 2016 - Ruimte voor bevrijding, Leonard-Cohenviering met Alain Verhij
    "Laten we in Godsnaam overal waar we komen en onvermijdelijk onrecht ontmoeten, bevrijding durven preken, niet omdat we die bevrijding zien, niet omdat we die bevrijding kennen, maar omdat een oud krakkemikkig verhaal maar hardnekkig blijft beloven dat er een God is die de wereld op zijn kop zet."
    Alain Verheij hield de overweging in een viering van Diana in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2016.
    Zie op de website van De Duif voor de volledige liturgie en volg Alain Verheij en klik hier voor de muziek van de Leonard Cohenviering en de uitleg van Alain Verheij.



    28 januari 2016 - Is in het Christendom dan niet alles te vinden?, Ede, Emmaüskerk
    "Iedere religie is een andere invalshoek tot net weer een ander stukje spirituele waarheid."
    Diana sprak met Frieda Pruim voor de Emmaüskerk Ede. Zie voor de tekst:
    NieuwWij.nl.



    17 januari 2016 - De openbaring van de Geest, tot welzijn van allen, Ede, Emmaüskerk en schreef over deze avond voor het forum Nieuwwij.nl, Wij verbindt de verschillen.
    "Wat kan het ons dus geven, die openheid voor andere religies? Allereerst geeft het ons het lef om afstand te nemen van de wens het zeker te weten, de wens over een sluitende theorie of goed klinkende verklaringen te beschikken. Die openheid alleen al is waardevol. Juist omdat die openheid nieuwe werelden laat zien, nieuwe benaderingen, omdat ze vragen stelt bij vanzelfsprekendheden en nieuwe perspectieven biedt op aloude vragen, en op onze eigen religieuze overtuigingen, daarom is die binding aan meerdere religies waardevol."
    Diana ging voor in Emmaüskerk Ede. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2016.



    24 december 2015 - Groot is de macht en eindeloos de vrede, Levenslicht in de duisternis, Kerstnacht 2015
    "Wat gebeurt er als je mensen ontmoet, contact maakt? Je ziet ontreddering, je ziet veerkracht, je leert hoe overleven werkt – wat het met mensen doet. Je leert het leven kennen en door jouw compassie roep je mensen tot nieuw leven en vertrouwen.”
    Diana ging met Carolien Maris voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2015.
    Zie op de website van De Duif voor de volledige liturgie.


    decembeer 2015 - Vergeving kan niemand je leren
    "Vergeving vragen en vergeving schenken zijn twee essentiële voorwaarden om samen verder te kunnen leven, maar zij zijn wellicht ook het moeilijkst te realiseren. Het meest moeilijke is om te luisteren, om de weerstand die uit wrok of schaamte voortkomt te overwinnen."
    Diana schreef voor de Nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Vergeving kan niemand je leren.

    november 2015 - Je ziet het als je het door hebt
    "Het lastigst is het, om niet meer te geloven in mijn overtuigingen. “Dat die ander niet zo stom moet doen, dat vindt toch iedereen” is zo’n overtuiging. Ik geloof erin als ik erin zit, ik denk dat het de waarheid is, en dus leef ik eruit." Zie: Je ziet het als je het door hebt.
    Diana schreef voor de Nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Ook te lezen in: Boeddhistisch Dagblad,

    oktober 2015 - Onbevreesd tegenover onrecht
    "De omstandigheden zijn onacceptabel, maar het leven zelf is acceptabel. Het is onze uitdaging dit oncomfortabele leven te leven en met de omstandigheden aan de slag te gaan." Diana schreef over Reverend Angel Kyodo Williams in de nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Onbevreesd tegenover onrecht.

    3 oktober 2015 - Pamperen is voorbij
    "Iedereen verdient een tweede kans. Bij ons ook een derde, vierde en vijfde. Wie je ook bent, een dak boven het hoofd is een recht.” Diana stond in de Helderse Courant, onderdeel van het Noord-Hollands Dagblad met een interview over haar werk bij dnoDoen. Zie Pamperen is voorbij.

    september 2015 - Iedereen is hier welkom, makkelijk gezegd, moeilijk gedaan
    "Wij kunnen niet maken dat iedereen zich welkom voelt. Wij kennen de angst en de boosheid niet. We weten niet wat mensen willen of wensen of écht nodig hebben. Wij kunnen de trauma’s niet oplossen, we kunnen ze waarschijnlijk niet eens verdragen. Maar we kunnen luisteren en kijken en meeleven: de wanhoop, de boosheid, de blijheid. Er is maar één keuze: ons hart openstellen en erbij zijn."
    Diana schreef een column voor de nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Iedereen is hier welkom.


    20 september 2015 - Vechtpartijen en ruzies, waar komen ze vandaan, Vredeszondag
    "Wat een pijnlijk absurd verschijnsel is het: uit naam van de vrijheid nemen we nog steeds afscheid van de God van de vrijheid. Laten we Vredeszondag indachtig zijn en alle innerlijke en uiterlijke afgoden ontdekken en onschadelijk maken."
    Diana ging met Fred Vos voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2015.
    Zie op de website van De Duif voor de volledige liturgie.


    augustus 2015 - Geen God, geen Voetbal
    "Ik ben zelf ook niet te porren voor sport, nog met geen 100 stimuleringsprogramma’s. Waarom? Omdat ik graag zelf mijn spoor trek, graag zelf ontdek waar ik warm voor loop – en daar mijn energie in stop. En dat is bij daklozen niet minder."
    Diana schreef een column voor de nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Geen God, geen Voetbal.


    26 juli 2015 - Geloof jij in de liefde?
    "“Eigenlijk ís leven liefhebben.
    Als je niet houdt van wat je doet,
    als je niet houdt van je ex,
    als je niet houdt van je levenspad,
    ben je niet aan het leven
    maar aan het overleven.”
    Diana ging met Hans Erdmann voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst:
    Overwegingen 2015.

    juli 2015 - Wat doen we toch met relaties?
    "Ik kijk naar het proces van verliefdheid. Het gaf me een deel van mezelf terug, een deel dat ik nog niet goed genoeg kende. De neiging is sterk dat onmiddellijk op de ander te projecten – hij / zij is degene die het mij geeft – en ik noem dat mijn relatie. En daar begint het gevecht. Tot ik kijk naar de ander en besef dat alles wat ik zie wel eens mijn eigen interpretatie zou kunnen zijn. Hier begint de echte bevrijding."
    Diana schreef, als opmaatje voor de viering van zondag 26 juli, een column voor de nieuwsbrief Zenpeacemakers Lage Landen. Zie Geloof jij in de Liefde.

    28 juni 2015 - Overweging IKON-Vermoedenviering
    "Als je in contact wilt komen met aardige mensen, besef dan dat de mensen die je ontmoet gewoon aardig zíjn."
    Diana ging voor in de IKON-Vermoedenviering op radio 5.
    Voor het naluisteren van de hele viering klik op IKON-Vermoedenviering, voor tekst zie overwegingen 2015.

    17 juni 2015: Nieuwsbrief Zenpeacemakers.
    "Het is een ritueel van eenmaking: alles wat verdrukt is, vergeten, veroordeeld, weggegooid, gemarginaliseerd, ontkend – het mag er zijn. Sterker nog – we nodigen al die aspecten vol passie uit aanwezig te komen omdat ze ons één maken met de Boeddha’s. Zonder hen geen verlichting."
    Diana schrijft een eerste column voor de nieuwsbrief van Zenpeacemakers Lage Landen: Gate of Sweet Nectar.

    24 mei 2015: Pinksteren.
    "Misschien is het allebei wel goed: de taal van hart tot hart en ook de taal die verdeelde woorden spreekt. Spraakverwarring is misschien niet zo heel erg. Misschien is het juist goed dat er meerdere talen zijn en is verspreiding van de volkeren over de aarde goed nieuws.”
    Diana ging met Martine Reukers en Chantal Omloo voor in De Duif Amsterdam. We doopten hun tweede zoon Alec. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2015.

    3 april 2015: Met lege handen, Goede Vrijdag.
    "Het antwoord op de vraag “Wat doe je als er niets meer is dat je kunt doen” is niet te bedenken maar wel te leven. Het begint met stoppen. Kun je stoppen? Kun je stoppen met doen, stoppen met jezelf afleiden, stoppen met oordelen, weglopen, ontkennen? Dat is een heel belangrijke stap – stoppen met het zoeken van een antwoord, stoppen met denken en oordelen. Stoppen met doorgaan op het bekende platgetreden pad.
    Stop: je weet het gewoon niet. Mag dat? Kun je dat?
    Dan: kun je zijn bij wat er is. Kun je je toewenden naar de verschrikking, naar het lijden, naar dat wat er niet zou moeten zijn: je eigen angst, het lijden van een ander?"
    Diana ging met Renate Lucas en Yvonne van der Meer voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2015.

    29 maart 2015: Handen die doen wat handen niet kunnen, Palmzondag.
    "Altijd als ik mijn zegenbede uitspreek aan het eind van de viering en mijn armen en handen uitstrek, ben ik mij ervan bewust dat mijn handen iets doen wat ze niet kunnen. Wie ben ik om te zegenen? Ík zegen niet, het zijn niet míjn handen die het doen, mijn handen zijn maar een medium. Doordat ik mijn handen uitstrek, weten wij allen ons gezegend door onze God. Heel ons lijf is zo’n medium. Wij hebben allemaal handen niet alleen om te handelen maar ook om te zegenen, een tong niet alleen om te kletsen maar ook om op te beuren, een oor niet alleen om te horen maar ook om aandachtig te luisteren, ogen om écht te zien, en ons hart is er niet alleen om bloed te pompen maar ons hart is er om voluit ja te zeggen tegen het leven. Ons lijf brengt het Koninkrijk van God op aarde, als we onze intuïtie volgen en ons ego thuis laten."
    Diana ging voor in De Duif Amsterdam. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2015.

    8 februari 2015: Geleid door de Geest van God, wat kunnen wij van andere tradities, andere geloven, leren als we onszelf erfgenamen van God weten?
    "Voor mij is dit de hamvraag: brengt het geloof een onwankelbaar vertrouwen in een goede basis van het leven, of je die basis nu God noemt, of Allah of Boeddhanatuur?
    Als ik in het dagelijkse leven het lot tegenkom en alle theologie en filosofie loslaat – is er dan genoeg godsgeloof in mij, is er genoeg vertrouwen, genoeg wéten in mij, om direct het goede te doen? Hoe kan ik die basis versterken, hoe kan ik dat weten verdiepen – zodat ik echt in alle situaties iets kan bijdragen en betekenen?"
    Diana ging voor in Emmaus Ede. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2015.

    25 januari 2015: Afscheidsviering Ton Wiemers.
    "Binnen een paar weken nadat deze kerk door het parochiebestuur was gekraakt omdat het bisdom de kerk wilde sluiten, stond Ton achterin de kerk en bood zijn hulp aan. Hij werd de nestor van De Duif.
    Dankzij hem, zijn doorzettingsvermogen en zijn vermogen om te inspireren en te relativeren, werd deze kerk wat het nu is: een gemeen¬schap van bevlogen mensen die gezamenlijk alle ambten dragen en benoemen waar het op staat."
    Diana ging voor in de afscheidsviering van Ton Wiemers in De Duif. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2015.


    21 december 2014: "Keer je om".
    "En hoe zit met jullie, hoe zit het met ons? Gaan wij tot het gaatje? Zetten we door om het leven echt te kennen, volgen we ons hart – of vullen we het liever met onze gedoetjes?
    Het punt is dat wij dénken, wij dénken dat we strijd en pijn beter uit de weg kunnen gaan. Maar de strijd en de pijn zijn niet het probleem, maar het dénken is het probleem!"
    Diana ging voor op de 4e adventszondag in De Duif. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2014.

    4 december 2014: "Boeddhisme vebreden tot maatschappijkritiek, David Loy in Amsterdam".
    "Sociale rechtvaardigheid raakt maar niet echt geïntegreerd in de maatschappij want het loopt stuk op individuen, en op instituties die een eigen leven leiden. En de persoonlijke transformatie leidt niet automatisch tot maatschappelijke transformatie. Hoe kunnen die twee, westers besef van sociale rechtvaardigheid en boeddhistisch inzicht in de werking van onze geest, elkaar dienen en verder brengen?”
    Diana was bij de lezing van David Loy bij de VU in Amsterdam en schreef voor de Zenpeacemakersbeweging een verslag.
    Zie David Loy in Amsterdam.


    24 november 2014: "De alsmaar korter wordende dagen".
    "Mooi sinister onderwerp voor een zondag in de meest duistere tijd van het jaar: de tijd dat de blaadjes vallen en de dagen almaar korter worden."
    Diana schreef een colmun na de viering van Bert van der Meer over de Uitverkiezing.
    Zie De alsmaar korter wordende dagen.



    26 oktober 2014: "De kracht van het Nu".
    "Het is een misverstand: stilte is niet de afwezigheid van geluid. De afwezigheid van geluid is doofheid. Stilte kun je vinden in en onder alle geluiden die er zijn. Stilte is in jou, of is niet in jou - onafhankelijk van het geluid! Stilte is je aandacht en je luisteren zonder weerwoord."
    Diana ging voor in de viering op de Landelijke Dag van de Stilte, in De Duif. Zie voor de tekst
    : Overwegingen 2014.



    21 september 2014: "Is het terecht dat je zo boos bent?.
    "Als ons hart verhard is dan voelt onze woede gerechtvaardigd. We denken als we boos zijn altijd dat we gelijk hebben. Maar ik durf te zeggen dat woede een illusie is. Woede is altijd blind. Zonder woede kun je ook een krachtig ‘nee’ laten horen tegen misbruik en geweld. En alleen zonder de angel van woede kan een helder en krachtig “nee’ samengaan met liefde, geduld, trouw en vergeving."
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2014.




    22 juli 2014: Interview met Diana in Oba live, radioprogramma van de Boeddhistische Omroep op Radio 5. Na te beluisteren: Oba live.



    13 juli 2014: Een geest die zich ontvouwt.
    "Of je nu zit of staat, spreekt of luistert: je houdt je rug recht, letterlijk en figuurlijk, en je hart open. Je hele borst en buik is zacht en open, ze is kwetsbaar, ze laat zich raken.
    En al die tederheid wordt gesteund door een krachtige rug. Die krachtige rug zijn je doelen en je intenties – het leven te zien zoals het is, het leven te dienen, het pad van bevrijding te gaan, of hoe je je religieuze roeping ook noemt. Krachtige en Tedere, mijn lievelingsnaam voor God, verenigt precies deze twee kwaliteiten."
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2014.


    foto Joep Naber
    9 juni 2014, 2e Pinksterdag in De Nieuwe Liefde: het boek Flexibel geloven, zingeving voorbij de grenzen van religies werd gepresenteerd. "Iedere religie heeft haar rijkdom en haar beperkingen, dus je kunt niet zeggen: eentje is het helemaal. Wat je niet moet doen is alles in een emmertje gooien, roeren en zeggen dat je een nieuw geloof hebt uitgevonden. Je moet altijd oog blijven houden voor de herkomst van dat wat jou inspireert. Ik vind het mooi om iets nieuws te creëren op basis van inzicht in en respect voor de oude tradities."
    Zie voor de tekst van het interview met Diana: Flexibel Geloven, Manuela Kalsky en Frieda Pruim, Skandalon 2014.



    18 mei 2014: De Eeuwige is mijn Licht, wie zou ik vrezen?.
    "Simone Weil, een joodse christelijke filosofe, zegt in haar mystieke dagboek dat de Heilige Geest niet anders kan dan komen als zij afgesmeekt wordt, dat is haar natuur. Hier is het hetzelfde: vertrouwen, geloof trekt redding aan. Jezus voelde dat er een kracht uit hem was weggestroomd toen de bloedvloeiende vrouw zijn kleed aanraakte. Dat was geen genezings¬daad van Jezus, maar het werd als het ware van hem afgetapt. En de Syrofenicische vrouw doet iets waarvan ik me niet kan herinneren dat iemand anders in de bijbel dat doet: ze haalt Jezus over om een ander perspectief in te nemen. Ze heeft hem uitgedaagd buiten zijn grenzen te denken en te handelen."
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2014.


    17 mei 2014: presentatie Magazine "Een nieuwe kijk op religie en vrouwelijk leiderschap" van de Nederlandse Vrouwen Raad in De Nieuwe Liefde.
    "Altijd in de geschiedenis zijn er vouwen geweest die reageren tegen het negatieve beeld dat mannen en de patriarchale religies hebben van hen. Dat kán niet van God komen. Die stukjes verzetsgeschiedenis kunnen we opsporen, de parels om kracht aan te ontlenen om verder te gaan. Zo kunnen we ook nieuwe vormen van leiderschap ontwikkelen waar samenwerking het uitgangspunt is in plaats van profilering, en luisteren voorop staat."
    Diana schreef met Anne Dijk Een nieuwe kijk op religie en vrouwelijk leiderschap



    7 mei 2014: Huwelijksviering van Renate en Yvonne.
    "Moge jullie gezegend zijn om het Licht te blijven herkennen in jezelf, in elkaar en in de wereld om je heen."
    Diana Vernooij bevestigde het huwelijk tijdens een ritueel in een prachtig bootje, dobberend op de Amstel. Zie voor de zegenbede: Overwegingen 2014.


    Boeddha Magazine 75, lente 2014: Rust is ons werkkapitaal, Interview met Varamitra.
    "Geestelijk verzorgers zijn geen leraren. Hun opdracht is de vraag van de gedetineerde, en niet hun eigen boekje met levenswijsheid. Boeddhisme heeft al niet zo’n bekeringsdrift en wat we vooral doen is: aanwezig zijn. De geestelijk verzorgers zijn allemaal stevige ervaren beoefenaars. En dat merk je ook als je met ze praat. Ook gedetineerden zeggen: jullie zijn het, jullie leven het."
    Diana Vernooij interviewde Varamitra, hoofd Boeddhistische Geestelijke Verzorging voor Boeddha Magazine. Zie voor de tekst : Rust is ons werkkapitaal.



    23 februari 2014: Jullie zijn het licht van de wereld.
    “Geen pokon geven aan je woede, geen voedende gedachten, geen schuldige zoeken, laat je wraakgedachten en gevoelens als vogels wegvliegen. Neem je woede niet zo serieus. Dat moet je oefenen."
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2014.



    9 februari 2014: Een omheining, ruim genoeg om er je vleugels te kunnen uitslaan. , blog
    "Het is het vertrouwen dat speelruimte schept, een omheining die flexibel is. Open, zo ruim als je kunt. Je vleugels uitslaan, zo breed als goed voelt. Van koolmees tot arend uitgroeien."
    Diana Vernooij schreef een blog. Zie voor de tekst: de website van De Duif.


    15 januari 2014: Vuurdoop en vreugde, blog
    "Carolien proeft aan het voorgaan. Spannend natuurlijk, ondanks alle goede voorbereidingen. Je staat daar toch maar mooi met alle ogen op je gericht achter die tafel. Ik herinner me nog mijn allereerste keer: ik deed mijn mond open en niemand die knikt of iets terug zegt – ik schrok: er is geen reactie."
    Diana Vernooij schreef een blog. Zie voor de tekst: de website van De Duif.


    15 december 2014: Een droom hebben of ervan wakker liggen, blog
    "Na afloop van de viering praat ik met Hilda, een oud collega van me. Ze is voor het eerst in De Duif en het beviel haar. We praten na en natuurlijk komen we op De Tiltenberg. 15 jaar geleden ongeveer hebben we onze geliefde Tiltenberg moeten sluiten, de financiën kregen we niet rond."
    Diana Vernooij schreef een blog. Zie voor de tekst: de website van De Duif.


    8 december 2013: Heb vertrouwen en houd goede moed, 2e adventszondag
    "Soms wordt het spiritueel genoemd, dat als je maar positief denkt je alleen maar goede dingen zullen overkomen – maar dat soort spiritualiteit is een dwaalspoor. Uiteindelijk verbergen we ons ermee voor de moeilijke momenten die het leven voor iedereen in petto heeft: verlies, verval, pijn. We zouden dat maar wat graag willen bezweren met een beetje new-age geloof of een staatslot of een God die ons beloont met een wonder."
    Diana Vernooij ging op de 2e adventszondag in De Duif.
    Zie voor de tekst : Overwegingen 2013.

    27 november 2013: De slak en de vuurdoop, blog
    "Een slak komt heel voorzichtig tevoorschijn, hij betast en proeft zijn wereld. Een slak kan helemaal geen afstand houden, hij kan alleen voorzichtig zijn of zich terugtrekken. Maar als hij er is, is hij er helemaal."
    Diana Vernooij schreef voor de vernieuwde website van De Duif een blog over een sjamanistisch ritueel na een viering in De Duif. Zie voor de tekst : De slak en de vuurdoop.


    6 oktober 2013: Draag de weg van God in je hart
    "Als je inzicht verwerft zie je iets in, je snapt hoe het komt dat mensen zo handelen. Verwezenlijken gaat verder, je denken en spreken en handelen laten zien dat je inzicht hebt verworven. Het geeft het inzicht een bestaan buiten jou. Je verwezenlijkt inzicht als je het in praktijk brengt. Je handelen kan spreken van je inzicht, je kunt wijs handelen."
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2013.


    Waarheid van de religie in kleren van de cultuur
    "Hun vredeswerk doen de vrouwen vanuit de pijn en de passie en in het verlangen om geweldssituaties te transformeren. De Bijbelse teksten laten eenzelfde motief zien bij de Bijbelse vrouwen: vanuit pijn en met verlangen naar een betere wereld, gebeurt het goddelijke in de verhalen. Vaak is het verhaal van vrouwen maar een paar regels in een lange context, en ook is de vrouw vaak zonder naam – de patriarchale context heeft de waarde van het verhaal niet onderkend en er is een pareltje te ontdekken."
    Diana Vernooij schreef voor Nieuw Wij.nl. Zie voor de tekst : Waarheid van de religie in kleren van de cultuur.


    De stiltekracht van een manager
    "Iedere coachee moet vertrouwen krijgen in het eigen vermogen af te dalen naar de stilte als bron, dwars door de afweer van onbedachtzaamheid heen en door de emotielagen van angst, woede en verdriet."
    Diana Vernooij schreef voor Tijdschrift voor Begeleidingskunde 2(3) 2013, 56-59 Zie voor de tekst : De stiltekracht van een manager.


    11 augustus 2013: Pech onderweg, in de serie: Uw reisgids deze zomer
    “'Zoek uit waar je bang voor bent en ga daar heen op vakantie' las ik gisteren in Trouw in een kort verhaal. Wat een prachtige maar ook rare opdracht. “Zoek uit waar je bang voor bent en ga daar heen op vakantie” Op vakantie gaan naar waar je bang voor bent? Je wil toch op vakantie om uit te rusten, om te genieten, om bij te tanken?"
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2013.


    Boeddha Magazine, special 2013: Oerkracht van leven
    "Door mijn verblijf bij oervolken kwam ik in contact met de cyclus van leven en dood. Ik heb veel verschrikkelijke dingen gezien. Er was altijd sprake van oorlog, van onderdrukking, corruptie, onrecht. Samen met de mensen bij wie ik verbleef, leefde ik daar mee. Natuurlijk was er ook sprake van verzet, van pogingen om de situatie te veranderen maar tegelijkertijd leven de Papoea’s, en ook de Tuareg en de Tibetanen, sterk in het hier en nu. Het was de reden dat ik daar was. Bij hen ben ik in contact gekomen met de oerkracht en heb ik geleerd om in harmonie te zijn met wat er is."
    Diana Vernooij interviewde Ans Feijen. Zie voor de tekst : Oerkracht van leven.



    16 juni 2013: Zondares of bandiet: Hier ben ik
    "We hoeven ons niet angstvallig aan de wet te houden en braaf de letter van de Schrift na te leven om goed te leven. We hoeven geen examen af te leggen voor we ons kunnen bekeren. Van binnenuit stort onze harde verdedigingsmuur in als we de ware compassie ervaren. Als je smelt besef je dat jij het bent die fout zat. Alles wat je tot verharding neigt, het hoeft niet. Laat de kramp die je ego is los, geef je over aan de fundamentele compassie die ieder van ons in zich heeft. We kunnen stoppen met rennen, stoppen met agressie en vechten, we kunnen smelten in tranen en ons hart open laten gaan om thuis te zijn in thuisloosheid."
    Diana Vernooij ging voor in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2013.



    19 mei 2013: Wij allen hoorden hen spreken in onze eigen taal over de Gods grote daden, Pinksteren
    “... Wij verstaan elkaar”, als jij en ik dat tegen elkaar zeggen bedoelen we niet dat we allebei Nederlands spreken.
    Als ik over jou en mij zeg: “wij verstaan elkaar”, dan is dat een prachtige uitdrukking om te zeggen dat ik me begrepen voel door jou, en dat dat wederzijds is ...”
    Diana Vernooij ging met Pinksteren 2013 in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2013.



    Christelijke en boeddhistische meditatie voor de reformatorische studentenvereniging Delft.
    Bij meditatie denken we al snel aan iets nieuws onder de zon, een nieuwe mode die van het oosten is komen overwaaien samen met de yoga in het buurthuis en de Boeddhabeelden bij de Blokker. Het aantal meditatiecentra neemt nog steeds toe en meestal gaat het dan ook om vormen uit het oosten. Toch bestaat er in het Christendom ook een hele oude traditie van meditatie.
    We naderen Pasen en bevinden ons in de zogenaamde Stille Week. Stilte nodigt uit tot bezinning en contemplatie. Toeleven naar Pasen, het meemaken van de gang van Jezus, van de intocht in Jerusalem tot zijn opstanding, is een van de meest bekende contemplaties in het Christendom."
    Zie voor de tekst : Stille tijd.


    Het interpersoonlijke pad naar vrijheid, interview met Gregory Kramer in Boeddha Magazine 70, lente 2013
    "Misschien hebben we Insight Dialogue geïntroduceerd omdat het zo heel hard nodig is. We hebben het zo wanhopig hard nodig om samen met iemand anders aandachtig te zijn, omdat we door onze individualistische invalshoek zo gescheiden zijn van elkaar. We hebben niet het volle pad omarmd, het pad van vrijgevigheid, het pad van deugd en wijsheid. We voelen ons geïsoleerd, apart en alleen. De relationele kant van ons wezen is krachtig, maar we hebben die genegeerd, zowel spiritueel als maatschappelijk. Dus, laten we aan het sociale en het relationele opnieuw aandacht leren besteden. Dan wordt de verwaarlozing van onze genetische aanleg weer hersteld en dienstbaar gemaakt aan de bevrijding van ons hart."
    Zie voor de tekst : Artikelen.



    3 maart: Alles wat je aandacht geeft groeit, 3e zondag in de Passietijd
    Ga staan in de ervaring die je wilt verwerkelijken. Wil je in contact komen met aardige mensen, ga ervan uit dat de mensen die je ontmoet aardig zijn, dan zal je ze ontmoeten. Als je nog krachtiger wilt worden, ga dan uit van wat er krachtig is.
    Diana Vernooij ging op de 3e zondag in de Passietijd, in De Duif.
    Zie voor de tekst : Overwegingen 2013.



    16 december 2012: Ruimte voor leegte, 3e adventszondag
    Ik houd van die benaming: een opgeruimd gemoed. Het is een prachtige ouderwetse term. Het doet me aan voorjaarsschoonmaak denken. Je bovenkamer is opgeruimd, het is er helder en vrij, de ramen staan open. Er kan frisse lucht binnenkomen, ja alles mag binnenkomen wat voor de poort staat te trappelen.
    Diana Vernooij ging op de 3e adventszondag in De Duif.
    Zie voor de tekst : Overwegingen 2012.



    28 oktober 2012: Stil l luister, zonder stilte geen aanwezigheid
    "Er is iets in je, een zekere gevoeligheid, die je kunt herkennen als het kwetsbare kind. Dat kind wil op schoot, het wil aandacht en warmte om tot rust te komen."
    Diana Vernooij ging op de 2e landelijke dag van de stilte in De Duif.
    Zie voor de tekst : Overwegingen 2012.


    Boeddha Magazine, herfst 2012
    "Het praten over het achtvoudig pad wordt interessant als we mogen spreken over wanneer we het níet volgen. En laten de leiders van organisaties nog een stapje verder gaan – laten we spreken over wat we onze gemeenschap aandoen als we het pad niet volgen. Want er zijn veel organisatieculturen die te pijnlijk zijn voor woorden."
    Diana start de nieuwe rubriek Achtzaam op Pad, maatschappelijk actieve boeddhisten over de dilemma's van het achtvoudig pad. Zie voor de tekst : Achtzaam op pad en Jan Andreae.



    16 september 2012: Geloven met hand, tong en hart
    Ceylan Weber en Diana Vernooij in een interreligieuze en intrareligieuze viering. Vredeszondag én doop van Isaac Omloo.
    Zie voor de tekst : Overwegingen 2012.



    2 september 2012: De rijkdom van alleen zijn.
    Dit is de ware spirit van alleen zijn: dankzij de kracht van de geest is ieder mens in staat om wat er in haar geest tevoorschijn springt aan emoties en oordelen en verlangens en afkeer te verdragen en om te vormen. We hoeven niet achter van alles aan te rennen om vast te grijpen of weg te rennen om van ons af te houden. Het mag er allemaal zijn, we kunnen het onder ogen zien.
    Diana hield in de serie 'Aandacht voor wat er is, in de rijkdom van de zomer' de laatste zomerviering in De Duif. Zie voor de tekst : Overwegingen 2012.


    23 augustus 2012:
    Passie in de rede, rede in de passie.
    Diana hield in de zenfilosofiezomercursus aan de Radbouduniversiteit twee colleges over christelijke filosofie en boeddhistische filosofie, over Abhidhamma en deugdenethiek. Zie Zen.nl. Zie voor de tekst : Rede in de passie, 1e college en Rede in de passie, 2e college.


    augustus 2012:
    "Dit geeft uiteindelijk ook de kern van onze spiritualiteit weer: dat je nergens een vast huis kunt bouwen, er zijn geen vaste waarheden en dogma’s, geen beelden en woorden die de waarheid voor je vast timmeren. Het is de inspiratie die ons verder brengt."
    Diana schreef voor Eredienstvaardig, tijdschrift voor liturgie en kerkmuziek een artikel over De Duif. Zie voor de tekst : Een huis van en voor bevlogen mensen



    6 mei 2012:
    Niet jij moet iets besluiten in een situatie maar de situatie vraagt iets van jou. De situatie vraagt iets dat jij moet gaan zien.
    Wat een ontspanning als je het idee los kunt laten dat jíj moet beslissen. Ik heb geleerd het besluit uit te stellen, eerst maar eens de eerste stap te zetten, iets in de week leggen.
    Diana ging voor met Margriet van Reisen, mezzosopraan, in De Duif op 6 mei 2012. Zie voor de tekst : Overwegingen 2012.


    21 april 2012 Hoop en inzicht, over boeddhisme en christendom.
    Diana werd geinterviewd door de Boeddhistische Omroep. Zie voor de uitzending : "BOS, radio 5. Na 31 minuten ben ik aan de beurt!

    6 april 2012: Ons spiegelen aan het lijden van Jezus
    "Wie geëerd werd, is van zijn voetstuk gevallen. Niet omdat hijzelf iets fout heeft gedaan, maar omdat hij de verwachtingen van anderen niet waarmaakte. Anderen hadden iets groters verwacht, meer spektakel, redding, en ze zijn teleurgesteld. Plots is Jezus een voorwerp van hoon, hoon en spot waarmee de mensen hun teleurstelling afreageren.
    ...Is iets menselijks ons vreemd?"
    Diana ging voor in De Duif op Goede Vrijdag. Zie voor de tekst : Overwegingen 2012.

    7 maart 2012: Het liedje van verlangen
    Toegeven aan begeerte of radicaal uitroeien lijken de meest gebruikelijke strategieën om met verlangen om te gaan. Of: een beetje toegeven en een beetje uitroeien.
    Kan verlangen wel een kracht zijn? Kan het een bevrijdende kracht zijn, een die ons op een goed spiritueel spoor zet?
    Diana gaf een workshop in het Ignatiushuis. Zie: "Rupsje-Nooitgenoeg van kwelgeest tot bondgenoot"

    26 februari 2012: Het hart ontwaakt!
    Wanneer ontwaakt het hart? Het hart ontwaakt op momenten van waardering. Het ontwaakt als we ons niet vasthouden, als we onszelf niet beschermen tegen leed, als we onze verharding loslaten, onze rancune en zelfbescherming laten varen, als we het leven waarderen, wat het ook brengt. Laten we het beide omarmen: het geluk én het lijden dat op ons pad komt. Het is niet ingewikkeld. Je kunt het want je voelt het. Als je hart ontwaakt voel je dat. Je verzacht en alles wordt lichter en warmer en kwetsbaarder en kostbaarder.
    Diana ging gaat voor in De Duif op 26 februari met zangeres Barbara Wessel en zanger Jasper Merle. Favoriete song: "Kom, kom, wie je ook bent" - op tekst van Mevlana Rumi.

    22 januari 2012: Steeds weer nieuwe wateren
    "Beginnen, we doen het iedere dag weer. Hoe bekend ons leven ook lijkt, het is levenskunst om steeds in dezelfde rivier te stappen en te beseffen dat het nieuwe wateren zijn waarin je stapt.”
    Diana ging voor in De Duif op 1e adventszondag. Zie voor de lezingen en de tekst : Overwegingen 2012.


    15-31 december2011: Takko, de bonne
    Ze is een beetje gepikeerd dat ik brood heb gehaald. Waar ik het gehaald heb, vraagt ze. In de kiosk, zeg ik. Ze pakt de stokbroden op en loopt weg. We moeten beneden komen eten. Later krijg ik mijn 200 cefa’s (30 euro cent) terug. Takko heeft het ontbijt al klaar gezet: twee (andere) stokbroden in een oude krant gewikkeld, een half pakje boter, een doosje La vache qui rit, en een potje chocopasta. Zwarte koffie (nescafé) en thee erbij, met veel suiker. De stoel met de scheve voorpoten, die Takko telkens weer bij de tafel zet, zetten we ook vandaag weer opzij. Ik veeg wat zand van het plastic tafellaken.
    Diana was in Senegal afgelopen december en vertelt over Takko, de huishoudelijk medewerkster. Zie: Takko.


    15-31 december2011: Tjou, de chauffeur
    We blijven een paar dagen in een huisje aan het strand. Tjou blijft ook. Wij lezen, zwemmen, lopen op het strand. Tjou rijdt ons, eet, slaapt of luistert binnen naar een schetterende stem op de radio: worstelen. Bij het onderhandelen met de fruitverkoopsters aan de deur kijkt hij geïnteres­seerd toe. De Tunesiër die ons sieraden met Europese prijzen probeert te verkopen is een afzetter, weet hij. Ik weet me niet goed raad met een man om ons heen die zijn dag in ledigheid doorbrengt. Liever had ik de stilte maar uiteindelijk gun ik hem zijn radio.
    Diana was in Senegal afgelopen december en vertelt over Tjou, de chauffeur van de vakbond. Zie: Tjou.


    15-31 december2011: M'Bay, de directeur van de vakschool
    Waarom vind ik de man en de school zo sympa­thiek en ben ik ook zo triest? Het computer­lo­kaal ziet er geweldig uit. Uit Luxemburg gekre­gen van de scouting, zoals zoveel. Als ik opmerk dat er veel kabels liggen, hoor ik dat het internet nog niet is aangesloten, daar zijn ze nog mee bezig. Ik bijt op mijn tong, botte Hollander.
    Diana was in Senegal afgelopen december en vertelt over M'Bay, de directeur van de vakschool. Zie: M'Bay.


    15-31 december2011: Ada, vakbondslid en verpleegster in het ziekenhuis
    Ada vertelt over 2009, toen de burge¬meester van de ene op de andere dag de lonen niet meer betaalde. Van de regering kwam nog een klein deel. Meer dan de helft van het inkomen verviel en ook de support voor het werk. De leden van de vakbond hebben het ziekenhuis continue bezet gehouden om te voorkomen dat het leeg¬geroofd zou worden. Geen patiënten meer, weg inkomen. Bijna een jaar lang bleven ze er, hielden acties, sit-inns, van alles om de moed erin te houden. Pas na de verkiezingen betaalde de nieuwe burgemeester de salarissen weer uit en kon het ziekenhuis weer open.
    Diana was in Senegal afgelopen december en vertelt over Ada, vakbondslid en verpleegster in het ziekenhuis. Zie: Ada.


    11 december 2011: Innerlijke vrede in tijden van onrust
    Wil je het de ander betaald zetten, wil je pijn terug doen?
    En helpt dat?
    Wraak is een schijnoplossing, even proeft het zoet en machtig. Maar pijn terug doen creëert angst en een geweldsbalans die ieder moment kan doorslaan. Je kunt het testen: als je niet licht en vredig wordt van wat je vindt en doet, maar als je hart verhardt – dan zit je niet op het pad van de vrede.
    Diana ging voor in de doopsgezinde Singelkerk tijdens de jaarlijkse Interreligieuze Vredesviering van de Soefiebeweging Amsterdam.
    Zie voor de lezing uit de Dhammapada en de overweging Innerlijke vrede.


    27 november 2011: Wij zijn de mensen die naar de pijn toegaan
    "Als we het besef van onze kwetsbaarheid en eindigheid tot ons door laten dringen, dan mag ons hart weer warm worden. Ja, het zal bloeden, dat hart. Pijn zal het hebben, maar uiteindelijk is dat minder erg dan angst en kou. Pijn komt en gaat, zoals alles in het leven. Als we ons oefenen om erin te zakken, om het door ons heen te laten gaan, erin en ook weer eruit – dan wordt Goddelijke liefde in ons hart gewekt. Dan kan de pijn, vreemd genoeg, gepaard gaan met een grote vreugde, de vreugde van de compassie."
    Diana ging voor in De Duif op 1e adventszondag. Zie voor de lezingen en de tekst : Overwegingen 2011.


    5 november 2011: Religie: weg van het midden.
    "De middenweg is leven op het scherp van de snede. Wel radicale ideeën ontwikkelen, sterke emoties doorleven, visioenen hebben, maar je niet mee laten slepen in je eigen gelijk. Wel sterk voelen en ervaren, maar niet de emotie uitleven op anderen. Ook de fundamentalist en de atheist in een ander en in jezelf: zij kunnen gehoord worden en begrepen.
    Houd jezelf niet angstig weg van de radicale ideeën en extreme ervaringen van anderen of jezelf. Sta zo subtiel en sterk in het midden dat alle polen en extremen in jezelf en buiten je geschouwd, ervaren en doordacht kunnen worden. Als je alles met aandacht beschouwt, kun je op het scherp van de snede in balans blijven."
    Diana gaf commentaar op de Volzinlezing van Peter Nissen, in de Dominicuskerk in Amsterdam. Zie voor de volledige tekst : Op het scherp van de snede.


    30 oktober 2011: De wind ging liggen en het water kwam tot rust in De Duif Amsterdam
    De strijd van deze tijd, de weerstand van ons lijf, het verlangen en de onrust - de stilte in onszelf heeft ruimte voor alles.
    Diana ging voor op de eerste landelijke Dag van de Stilte. Zie voor de volledige tekst : Overwegingen.


    28 augustus 2011: Mercede Hashemi zingt Perzische klassieke muziek op Sufiteksten, Diana preekt de passie. in De Duif Amsterdam
    Een hart zonder liefde is geen hart,
    een lijf is aarde en water als het geen passie kent.
    Als je alleen al aan liefde denkt
    word je opnieuw geboren,
    dan word je gekend.
    Duizenden wijzen zijn van deze wereld verdwenen
    zonder dat ze liefde kenden.
    Naam noch teken is van hen gebleven
    en niemand kent hun legende. (Ahmad Jami)
    Zie voor de volledige tekst en de overweging van Diana over passie: Overwegingen.


    26 juni 2011: Door het vuur in De Duif Amsterdam
    Geloof je zorgelijke gedachten niet, ze jagen je alleen maar meer angst aan. Als je een deel van het Koninkrijk Gods wil verwezenlijken, zul je de leegte in moeten gaan van het niet weten en niet zeker zijn. Wat je nodig hebt is je open te stellen voor een antwoord dat je niet kunt verzinnen.
    Zie voor de volledige tekst : Overwegingen.


    22 april 2011: Meditatieve bijeenkomst Goede Vrijdag in De Duif Amsterdam
    Ik geloof dat de waarheid altijd rust geeft, hoe vreselijk het ook is die onder ogen te zien.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    april 2011: Trage vragen, interview met Debbie Molhuizen in Open Deur
    Diana interviewde Debbie Molhuizen over haar bedrijf De Tussentijd, waar zij leidinggevenden begeleid in het stellen van trage vragen. "Je kunt het een goddelijke opdracht noemen. Ik zeg: je bent hier niet voor niets. Je hebt hier echt iets te doen."
    Zie voor de volledige tekst: Open Deur en ook: De Tussentijd


    27 maart 2011: Verzinken, 3e zondag in de 40 dagen tijd, in de serie Tussentijd
    Wat trekt mensen naar de stilte? Het is de wanhoop die je de eerste stap doet zetten, verlangend naar een einde. Maar die eerste nacht van stilte is niet het einde, dat blijkt pas het begin te zijn van de tussentijd. Kom je, als Elia, door die wanhoop heen, gesterkt door een klein signaal van de buitenwereld, een glimlach van iemand op straat, een zonnestraal, een poes voor je benen, een vers gebakken broodje, dan kun je pas echt de stilte in, de leegte in. Dan pas betreed je de tussentijd om alles te gaan loslaten wat vastgekleefd is, het gedoe in je hoofd: de verhalen, de rechtvaardiging, de boosheid, de veroordeling, de wanhoop, het verlangen. Zolang dit alles er nog is, is er geen ruimte voor iets nieuws.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    lente 2011: Zitten voor wereldvrede, nieuw Forum in Vorm & Leegte.
    “We willen het denken veranderen. Net zoals mensen nu ‘Cola’ denken als je ‘Coca’ zegt, zo is het onze bedoeling dat wanneer je over een paar jaar tegen mensen ‘World Peace’ zegt, ze spontaan ‘is Possible’ gaan denken.” zegt Rients Ritskes. Zie voor de volledige tekst: Forum.


    23 januari 2010: Ken je mij, wie ken je dan? Viering van stilte - Diana ging voor in De Duif gevolgd door een stiltewandeling in de stad, onder leiding van Joke Goedhart van Onthaastpad.
    "... ik ga op mijn kussentje zitten en ik laat de stilte toe. Lastige gevoelens overspoelen me, de onrustige herinneringen van de dag. Ik zie mijn neigingen om ze met plannen en denken te overrulen. Ik wil dit niet, ik wil ontspanning. Ik ben boos – ik heb zo hard gewerkt, nu wil ik rust en ik verlang naar verstrooiing, televisie en koekjes. Maar ik blijf zitten op mijn kussentje en luister naar de stilte en het lawaai in mij."
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen. En zie voor krantenartikel Trouw en foto: Actueel


    7 november 2010: De kunst van het geven - Diana ging voor in De Duif
    Het gaat er bij de kunst van het geven om de ander alleen dát te geven wat hij nodig heeft. Dan verbind je je met de ander. Die ander is belangrijk, haar behoeften zijn het uitgangspunt, niet je eigen wensen.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    24 oktober 2010: Multireligieuze dienst in De Duif.
    Met medewerking van de acteurs van "As I left my fathers house", Astrid Seriese en Jan Andreae.
    "Je kunt iemand, buiten je schuld om, beledigen. Per ongeluk. Je kunt buiten je schuld om iemand aanrijden. Per ongeluk; je had voorrang. Maar beroep je niet op het recht iemand aan te rijden. Belediging maakt iets kapot in mensen. Ik wil wonen in een land waarin mensen voorzichtig zijn met elkaar."
    Zie voor de volledige tekst
    : De Duif.
    Prachtige foto's op de weblog van Anja Meulenbelt


    najaar 2010: Een zelfgekozen dood, Nieuw Forum in Vorm & Leegte, boeddhisme, mens en samenleving.
    'Leven is een continu proces. Er is niet echt een einde en niet echt een begin. De scheidslijnen die we er zelf in aanbrengen zijn willekeurig. Zelfbeschikking is in deze context geen recht; het is een onvervreemdbaar feit. We zijn wat we doen en we plukken daar de vruchten van, dat heet karma.’
    Zie voor de volledige tekst: Een zelfgekozen dood.


    12 september 2010: Afgedwaald en weer gevonden worden We moeten beseffen wat er allemaal in ons heilige boek staat, ook wat we liever weglaten. Tegelijkertijd is het ook niet erg dat we wat weglaten. Immers in die gewelddaden ligt niet de kern van de boodschap. De boodschap moet je uitpellen uit de historische context, zowel bij de bijbel als bij de koran. Dat geldt net zo goed voor andere cultuurlijke aspecten als polygamie, lijfstraffen, de doodstraf voor werken op sabbat en andere vergrijpen.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    8 augustus 2010: Wat ons bindt: erbarmen
    Prachtige dienst met Anja Meulenbelt, Jan Andreae en Mine en Medine Durmaz over wat islam en christendom elkaar te bieden hebben.
    Zie voor de volledige tekst: De Duif.
    Prachtige foto's op de weblog van Anja Meulenbelt


    1 augustus 2010: Waar je ook gaat, daar ben je - Diana ging voor in De Duif
    Je lijf is als een stoompan, zolang die onder druk staat kookt het van binnen. Is de druk van de ketel, dan loopt het ventiel sissend leeg. Jouw pan met emoties kun je onder druk houden of leeg laten lopen. Weerstand bieden door de verhalen die je jezelf verteld houdt de druk op de ketel. Laat het verhaal los, haal de druk weg, zet het ventiel van emoties open dan lopen ze sissend langs je rug je lijf uit. Geen gemakkelijk te verdragen ervaring, maar het is de enige manier om te ontspannen en bij je zuiverste zelf te komen.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    juni 2010: Twangha voor tweeps, Forum in Vorm & Leegte 59
    ‘Pak je mobieltje en twitter’ is voor Marloes Lasker het equivalent geworden van de beroemde zen-uitspraak ‘Hak hout en draag water’. Internet speelt in Laskers leven een belangrijke rol: ‘Internet en zijn snelheid zijn niet tegenstrijdig met de intentie aandachtig te zijn en zorgvuldig te leven. Aandachtig zijn, dient binnen in mij te gebeuren. Ik moet dat zelf doen. Ik kan, als ik dat wil, aandachtig internetten, mailen, sms’en of twitteren. Natuurlijk is het makkelijker voor mij aandachtig te zijn als ik een prachtige bloem aanschouw, die zich stil en in volle glorie openbaart. Maar het dagelijkse leven lijkt meer, net als internet, op een roedel jonge honden die de kamer komt binnenstuiven dan op een stille bloem. Het is chaotisch en oncontroleerbaar. Waar moet ik beginnen?! En dat is precies de plek waar mijn beoefening plaatsvindt: in mijn dagelijkse leven. Waar anders?’
    Zie voor de volledige tekst: Twangha voor tweeps.

    23 mei 2010: Op Pinksteren ging Diana voor in De Duif
    Wie een ander niet wil vergeven, breekt de brug af waar hij zelf overheen moet. Vergeven is je neerleggen bij de onvolkomenheid van mensen. Vergeving brengt begrip en compassie voor het lijden van de mensen, compassie voor de domme dingen die mensen doen om hun lijden te verlichten. En jezelf vergeven brengt je compassie voor je eigen koppigheid, je eigen verkramping en neiging je te verschansen achter zekerheden en je eigen gelijk.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    maart 2010: Thuis in het nergens thuis zijn, christelijk en boeddhistisch voorganger zijn in De Duif.
    Uiteindelijk is dát wat mensen zoeken in een kerk en in een kerkdienst: heling en inspiratie om verder te gaan, zich verder te ontwikkelen, weg zelfs van de houvasten van de kerk. Of de verschillende theorieën en dogma’s van de religies elkaar tegenspreken is niet belangrijk. Er zijn vele wegen naar Rome.
    Diana schreef dit artikel in : Michsjol.


    7 maart 2010: "Verslaafd aan gedoe" was het thema waarmee Diana voorging in De Duif
    Onder het motto van Loesje: "Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten" bracht Diana Jezus en de Boeddha samen in de Vastentijd.
    Zie voor de volledige tekst: Overwegingen.


    januari 2010: Thuis in het nergens thuis zijn, schreef Diana in Michsjol 2010-1
    Kun je voorganger zijn in een christelijke kerk en tegelijk boeddhist zijn? Ja, het kan, ik ben het beide en dat gaat uitstekend. Toch is het zo: bezien vanuit de dogma’s kan het niet. Maar hier wil ik direct een stelling betrekken: naar de kerk kom je om het leven te begrijpen. Dogma’s en theorieën kunnen je op weg helpen. Maar uiteindelijk is het de praktijk van je eigen ervaring en inzicht die onderscheidend is voor een authentiek spiritueel pad, niet het houvast van de dogma’s. Om je eigen spirituele pad te gaan is het nodig om alle dogma’s en theorieën serieus te nemen en ze ook opzij te durven werpen.
    Zie voor de volledige tekst: Thuis in het nergens thuis zijn.


    december 2009: Wat is geluk?, is het thema van Forum in Vorm & Leegte 57
    Iedereen wil wel gelukkig zijn. Maar hoe word je gelukkig? Dat blijkt nog niet zo makkelijk. ‘Als je probeert gelukkig te zijn, ben je het juist niet - dat is de paradox.’
    Zie voor de volledige tekst: Wat is geluk?.


    20 december 2009: Diana ging voor in De Duif, Amsterdam met het thema: "Raak je me aan?"
    Met de moed der wanhoop kun je worstelen met het leven. Worstelen met schuld en spijt, worstelen met de vraag hoe je moet leven. En die wanhopige worstelpartij kan heel nuttig en vruchtbaar zijn, ze kan grootsheid brengen, kracht.
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    18 oktober 2009: Diana ging voor in De Duif, Amsterdam met het thema: "Wie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn"
    Leiderschap vraagt om een groot incasseringsvermogen en je voortdurend blijven inzetten om de ander groot te maken. Leiderschap is iets dat ons allen aangaat. Iedereen is in de positie om initiatieven te nemen, het voortouw te nemen, al is het maar bij het helpen van iemand die voor je deur op de stoep gevallen is of het organiseren van een feestje.
    Dienend leiderschap is niet afdwingen en doordouwen. Maar dienend leiderschap is ook niet jezelf opofferen, slachtofferen.
    Dat is een interessante zaak. Hoe kun je er zijn voor een goede zaak zonder door te douwen? Hoe kun je zijn zonder je te verliezen in uitputting of grenzeloosheid?
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    5 juli 2009: Diana ging voor in de eerste viering van de zomerserie: Kleuren van het verbond in De Duif, Amsterdam
    "Het leven is leuk, het leven is eng. Van leven ga je dood. Die zekerheid is er – dus gooi je er maar in en blijf bij wat binnen is, onvervreemdbaar jou.
    Zelfs als dingen tegenzitten kun je gelukkig zijn. Juist dán kun je groeien. Het geheim zit erin dat zolang je leert en groeit, je gelukkig bent. Alleen als je groeit, alleen als je je ontwikkelt kun je echt dankbaar en blij met het leven zijn – en dat is waar geluk."
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    Eind juni 2009: 'We zijn gekomen om te blijven', is interview met Venerable Dhammananda in Vorm & Leegte, zomer 2009
    "Natuurlijk volg ik de regels maar ik volg niets blind. De Boeddha was heel duidelijk in de Kalama sutra: je brengt de leer in de praktijk en oordeelt zelf of het werkt."
    Zie voor de volledige tekst: Interview met Dhammananda. En: English version of the interview


    Eind juni 2009: Mijn welgemeende excuses, is een Forum-bijdrage die Diana schreef voor Vorm & Leegte, zomer 2009
    ‘Als onbewust gemaakte fouten geen aanleiding zouden zijn voor excuses, zou dat pleiten voor minder in plaats van meer bewust leven.'
    Zie voor de volledige tekst: Mijn welgemeende excuses.


    31 mei 2009: Diana ging voor met Pinksteren in De Duif, Amsterdam
    Vreugde, is niet los verkrijgbaar. Het is een van de negen vruchten van de Geest, die Paulus heeft genoemd: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, zachtmoedigheid, zelfbeheersing – ze horen bij elkaar. Als je er een bezit, bezit je allemaal. En eigenlijk kun je ze helemaal niet bezitten, je kunt ze alleen maar uitoefenen, beoefenen. En je kunt ze altijd beoefenen, of je je nu gelukkig bent of niet, of je gezond bent of niet, of je geld hebt of niet, of je problemen hebt of niet. Hoe meer je ze beoefent, deze vruchten van de geest, des te meer vreugde is er in je leven.
    Dus, ben je ziek en kun je er in vrede mee leven – dan is er vreugde.
    Ben je zonder baan, maar kun je er geduldig onder blijven – dan is er vreugde.
    Is alles onzeker in je leven, maar kun je vertrouwen houden dat er voor jou ook een perspectief zal zijn – dan is er vreugde.
    De vreugde is op de bodem van je hart steeds aanwezig.
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    2-15 april 2009: Diana ontving tijdelijke wijding als Samaneri in Songdhammakalyani Tempel in Thailand bij Venerable Dhammananda.
    "Het buigen van de leken voor ons, samaneri's, was de grootste verrassing voor me. Ik had niet voorzien wat het effect op me was. Natuurlijk boog niemand voor Diana, men boog voor het ideaalbeeld dat ik vertegenwoordigde. Dat maakte dat ik wist dat het niet om mij ging, maar het werd nooit onpersoonlijk. Ik was met deze robe en mijn kale hoofd het ideaal om met zuivere intenties, een warm hart en heldere geest te leven. Iedereen die voor me boog hield me een spiegel voor - ja daarvoor ben ik gekomen, voor die zuivere intenties, dat warme hart, die heldere geest."
    Zie voor foto's en tekst: Tijdelijke wijding april 2009.


    maart 2009: Economie en hebzucht
    "Volgens Adie Ichsan is “het niet het kapitalisme dat de hebzucht van de mens aanwakkert, maar het is de hebzucht die het kapitalisme voortbrengt.” Een boeddhist, legt hij uit, gaat er vanuit dat elk systeem zijn oorsprong in de geest heeft. Alle systemen inclusief socialistische en andere altruïstische systemen worden door de mens bedacht om de drie basismotivaties van boosheid, hebzucht en onwetendheid tevreden te stellen. In beginsel zijn alle denkbare systemen die door de geschiedenis van het menselijk handelen zijn voortgebracht, gemotiveerd uit zelfbehoud en eigen behoefte."
    Zie tekst: Economie en hebzucht, Forum in Vorm & Leegte, lente 2009.


    15 maart 2009: Verruimen, in de Vastenserie Los-Vast
    Het is de aandacht die maakt dat je de kleine veranderingen ziet, dat je nieuwsgierig kunt zijn, en geboeid door iets eenvoudigs. Als je je leven saai vindt, dan ontbreekt het je aan aandacht; en dan zoek je het te ver. Dan heb je je vreugde, je nieuwsgierigheid verloren in je eigen leven, in wat er dagelijks op je pad komt.
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    18 januari 2009: 35 jaar Duif: vrijgevochten en verbonden
    We zijn gaan zoeken, hebben alles onderzocht en hebben de Geest van vrijheid gevonden. De wet, het voorschrift, de hiërarchie heeft zijn heilige status verloren juist omdát we geloven. Niet op kleinzielige begeerten en houvasten zijn we gericht – ook al komen ze af en toe om de hoek kijken , maar we zijn vooral gericht op de ruimhartige Geest van liefde, het omkijken naar elkaar, er zijn voor elkaar, elkaar vrij laten en stimuleren. We groeien in onze liefde en vreugde, ieder voor zich en wij met ons allen. En met die Geest kunnen we steeds opnieuw ons leven richten, onze bevindingen verwoorden en onze warmte delen.
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    20 december 2008: IJdelheid
    Make-overs op televisie beloven van een lelijk eendje een mooie zwaan te maken, na een uitgebreide reconstructie van het lichaam. Piercings, tatoos, botox, verwijderen van pukkels en rimpels, borsten vergroten of verkleinen, neuzen recht laten zetten, schaamlippen verkleinen, het is nog bijzonder - verwijdering van overtollig haar, schrapen van de sinaasappelhuid en verven van het grijzende haar is eerder normaal.
    Wat zegt het boeddhisme over het verlangen je uiterlijk te willen verfraaien en over ijdelheid?
    Zie voor de volledige tekst: IJdelheid, uit Vorm & Leegte, december 2008.


    30 november 2008: De diepte van je bestaan
    Wij weten dat we de keuze kunnen maken, niet voor eens en voor altijd, maar iedere dag weer opnieuw. De keuze om mild te worden, zacht in plaats van hardvochtig. Daarvoor zitten we in deze kerk, om ons dat wekelijks weer in herinnering te brengen. Want ieder mens heeft de neiging de veilige kant te kiezen, afstand te houden van emotionele uitdagingen. Je wilt het liefst je eigen vertrouwde patronen en leventje leven, voor je eigen veiligheid te kiezen – zelfs al is die onbevredigend. Maar ieder van ons heeft vast wel eens ervaren dat je dan kiest voor de egoïstische verstarring, voor het gelijk hebben – en je wordt er niet gelukkig van.
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    21 september 2008: Zet het kwaad bloed dat ik goed ben?
    Met dit thema ging Diana op Vredeszondag voor in De Duif. Ze verwelkomde een groepje vrouwen uit Congo, Burundi en Ruanda die uitgenodigd zijn door de Nederlandse Vrouwenraad om het verhaal van hun vredes- en verzoeningswerk te vertellen.
    Zie voor de volledige tekst: overwegingen.


    15 september 2008: Respect
    ‘Respect werkt alleen in de samenleving als er sprake is van wederkerigheid’, zegt Varamitra. ‘Respect eisen kan helemaal niet. Dat staat haaks op de beleving van respect. Wie respect verlangt dient het ook te geven.’
    Zie voor de volledige tekst: Respect, het herfstforum in Vorm & Leegte, september 2008:


    28 augustus 2008: Toevlucht in Naarden bij Dhammananda en Jotika Hermsen
    Diana heeft samen met vier andere vrouwen op donderdag 28 augustus toevlucht genomen tot het Boeddhisme. Ze heeft de boeddhistische naam Paníta ontvangen, een Pali naam dat staat voor 'zorgvuldig in alles, integer en nobel'. Ze beschouwt dit als een dierbare opdracht!
    Voor wie het niet weet: toevlucht nemen betekent je uitspreken dat je voortaan het boeddhisme als leiddraad in je leven neemt, en je belooft je aan vijf regels te houden:

    • geen levend wezen te doden of te kwetsen
    • niet te nemen wat je niet is gegeven
    • geen onwaarheid te spreken
    • je niet seksueel te misdragen
    • je geest niet te bedwelmen met middelen.
    Dit alles om geen kwaad te doen, om goed te doen en een heldere geest te ontwikkelen.
    Foto's van Diana tijdens haar toevluchtname.

    13 juli 2008: De Duif Amsterdam
    De manier om jaloezie te transformeren naar medevreugde begint ermee om jaloezie niet uit te leven, vergiftig een ander niet. Je zou het gevoel weg willen doen, willen verdringen, uitbannen. En soms denk je dat het je oplucht als je het uit. Maar dat is niet zo. Hou het in, voel de bittere smaak, voel het gif door je heen stromen. Besef dat je alle ingrediënten van dit leven kunt waarderen, hoe verwrongen ze er ook uitzien – dus ook jaloezie. Onze nare gevoelens en neuroses zijn allemaal mest voor de groei naar echte menswording en wijsheid.
    Diana Vernooij ging voor in De Duif Over Medevreugde.


    lente 2008: Vorm & Leegte, boeddhisme, mens, samenleving
    Verlangen heeft geen beste naam in het boeddhisme. Het is de eerste van de drie vergiften die ons lijden veroorzaken. Maar hedendaagse boeddhisten zien ook de bevrijdende kanten ervan.
    "Met genieten en verlangen is niets mis, zolang het maar geen obsessie wordt."
    "In elk verlangen zit die drang naar zelfoverstijging."
    Diana Vernooij schreef "Van kwelgeest tot bondgenoot" Over Verlangen.


    lente 2008: Vorm & Leegte, boeddhisme, mens, samenleving
    De westerse economie is gebaseerd op groei, productiviteit en het behalen van een steeds betere concurrentiepositie. Hoe denken boeddhisten over het hebben van ambities, het streven naar een carrière en het inzetten van boeddhistische technieken om de ambitieuze wensen te ondersteunen?
    "Wat wij voor ambitie aanzien, zegt meer over onszelf dan over ambitie."
    "Bedrijven halen met boeddhistische meditatie wellicht het Paard van Troje binnen."
    citaten uit Forum over Ambitie. Zie Ambitie.


    4 mei 2008: De Duif Amsterdam
    Besef je werkelijk dat het einde áltijd nabij is, ervaar je dat tot in het diepst van je vezels – kun je het werkelijk accepteren – dan wórd je helder van geest en besef je pas wat van belang is. Dan heb je lief en kun je ook veel van mensen hebben. Je liefde doet je de schouders ophalen over de fouten die anderen maken. Als het einde zo nabij is – is alles zo relatief. Je maakt je niet meer druk om waar je je vroeger over zou opwinden. Je wordt gastvrij, je klaagt niet. Je zet je gaven in om anderen te helpen.
    Diana Vernooij ging voor op 4 mei in De Duif. Zie Overwegingen2008.


    31 maart 2008: De Duif Amsterdam
    Als het je om waarheid gaat, om dat wat achter de verschijnselen ligt: zin, betekenis, als het over god gaat, over geluk en wijsheid – dan moet je wat je je in je hoofd hebt gezet echt kunnen loslaten. De menselijke geest is heftig, bij de eerste de beste impuls, wat je ziet, wat je hoort, wat je voelt – je geest gaat er al mee aan de haal. Maakt verhalen, fantasieën, interpretaties. Als je je vertrouwde denkbeelden niet loslaat kun je niets nieuws zien. Je ziet alleen je oude verwachtingen weerspiegeld, je oude ideeën bevestigd, je oude angsten opgerakeld.
    Diana Vernooij ging voor op 31 maart in De Duif. Zie Overwegingen2008.


    winter 2008, Uit Egoloos jezelf zijn:
    “Ons meest favoriete verhaal is ‘mezelf’” zegt Edel Maex. Het is het virtuele beeld dat we hebben van wie ik ben, zou willen zijn, zou moeten zijn. “Het ‘jezelf worden’ is een onderdeel van dat verhaal en vaak brengt die wens mensen tot de praktijk van het boeddhisme. Op zich is daar niets mis mee. Als je zonder illusies kwam, is er geen reden om te komen. Maar na een tijdje zullen mensen merken dat het helemaal niet over dat verhaal van ‘mezelf’ gaat, maar juist over het loslaten van dat verhaal. Op dat moment komen beoefenaars vaak in een crisis.
    Diana Vernooij schreef een nieuwe aflevering van Forum in Vorm & leegte over authenticiteit. Zie Egoloos jezelf zijn.


    6 januari 2008: De Duif Amsterdam
    Iedereen die begint op het spirituele pad begint voor zichzelf, om geluk te vinden, vertrouwen, en in zekere zin zul je dat ook vinden. Je mag er zijn, je mag vol vertrouwen groots zijn. Maar uiteindelijk gaat het niet om jezelf, het eindpunt is niet hoe je jezelf voelt. Uiteindelijk gaat het om die ander, die in de prut zit. De waarde van het leven zit erin om die ander je diensten aan te bieden, om die ander tot bloei te helpen brengen. Je IK is pas écht bevrijd als iedereen het is.


    23 december 2007: De Duif Amsterdam Vrijheid lijkt eng, onbekend – waar moeten die herders naar toe? Geen idee – ze gaan gewoon op weg, op zoek naar een onbekend kind. Een messias is geboren – zullen ze wel worden toegelaten – smerig en onbehouwen als ze zijn? Ze zouden kiezen voor hun gevangenis van veiligheid als ze zichzelf hadden tegengehouden. Ze hadden het zichzelf best kunnen vertellen: “Ach, die koningen en hoge dames en heren – die minachten ons, ze laten ons echt niet binnen. Nee, we blijven lekker op ons weitje hangen. We hoeven ons niet te verbeelden dat we iets voorstellen. Het licht straalt heus niet voor ons. Als je voor een dubbeltje geboren bent word je nooit een kwartje.” Hoort u het cynisme? Misschien herkent u het wel – ieder mens heeft wel spoortjes cynisme in zich, van die sneren naar wat we eigenlijk verlangen.
    Diana Vernooij ging voor op 23 december in De Duif. Zie Overwegingen2007.


    november 2007: Het groene Licht, De Duif ... Jotika maakt het aanschouwelijk: stel je voelt pijn in je rug bij het zitten. In je meditatie constateer je: ‘pijn, pijn’, totdat deze wegzakt en de pijn niet meer op de voorgrond staat. En het zakt ook meestal weg. Als het echt heel erg pijnlijk wordt moet je ingrijpen. Maar wat meestal gebeurt is dat je ‘pijhijn’ roept innerlijk, met de nodige drama in je toon. Dan zit er denken achter, bijvoorbeeld de gedachte dat deze pijn echt erg is, dat het dit keer niet goed gaat, dat je straks een hernia krijgt. Die gedachten van afkeer zorgen ervoor de dat je paniekerig reageert op de pijn, bang, boos, wat dan ook. In Vipassana leer je te constateren: ‘paniek’ of: ‘gedachte met afkeer’, of zoiets en ook dat herhaal je tot de geest weer rustig is. Je laat je niet meeslepen in je gedachten of in je paniek.
    Diana Vernooij schreef haar maandelijkse column Vipassana in de bossen van Naarden.


    10 november 2007: Kerk & Ambt, Dominicuskerk Amsterdam
    Wat ik in de kerk zou willen veranderen? Ik wil de kerk niet veranderen, ik zou willen dat wij allemaal, zoals we hier zitten, beseffen dat wíj de kerk zíjn. Als wij, geïnspireerden door de God van het Verbond en door Jezus, beseffen dat wij de kerk zíjn, dan is er veel meer vrijheid dan wij denken te hebben. Als wij zélf beseffen de kerk te zijn, hebben wij ook meer verantwoordelijkheid dan we denken. Als wij onszelf niet zien als de kern van de kerk – dan geven wij de kerk uit handen.
    Commentaar geven, afstand nemen en afwachten, vragen om erkenning, of zelfs strijden – het heeft geen zin.
    Wéés de kerk en geef dat nooit op. Kijk en zie waar de mogelijkheden liggen, binnen de parochie, thuis, in een apart zaaltje. Besef dat u met elkaar al die ambten van de kerk: leraar, profeet, zielzorger, priester, alle aspecten daarvan, gestalte kunt geven. U denkt misschien dat uw mogelijkheden beperkt zijn, maar er is meer – als u beseft dat ú het hart van de kerk bent.
    Diana Vernooij was een van de praktijkmensen die op 10 november sprak over voorgaan in de kerk.


    23 oktober 2007: Oecemenische Basisgemeente Leeuwarden
    Meestal wordt er een onderscheid gemaakt tussen maatschappelijk geëngageerde spiritualiteit en de spiritualiteit als de beleving van het individu. De ene spiritualiteit is op rechtvaardigheid in de wereld gericht, op bevrijding van onderdrukten en de andere spiritualiteit is op jezelf gericht, op sterker en gelukkiger mens worden. Soms zag ik de ene vorm terug in de protestantse groepen en de andere in de katholieke.
    Maar je kun ze niet scheiden. Er is een brug tussen die twee. De ene vorm van spiritualiteit is niets waard zonder de andere vorm. Alleen op de wereld gericht zijn kan je tot een drammer maken, alleen op jezelf gericht zijn tot een egoïst. Maar alleen als je alert bent op je eigen emoties en beperkingen kun je ware kracht en liefde ontwikkelen. En ware kracht en liefde heb je nodig als naar de bevrijding van iedereen streeft.
    Diana Vernooij ging voor op 23 oktober in Leeuwarden.
    Zie Overwegingen.


    12 oktober 2007: Theologisch Cafe Amsterdam
    Er zijn vast punten aan te wijzen die een vruchtbare combinatie ónmogelijk zouden maken, bijvoorbeeld het geloof in de dogma’s van de christelijke kerk. Die kun je niet verzoenen met het boeddhisme dat fundamenteel niet in een god geïnteresseerd is.
    Maar dat vind ik niet interessant, omdat het me praktisch nergens brengt. Ik wil in het gewone leven verder komen, ik wil naastenliefde beoefenen, hoop, geloof en liefde tot bloei brengen.
    Mijn zoektocht is het om mijn eigen traditie beter te begrijpen, dankzij het boeddhisme – en mijn spirituele tocht te gaan dankzij beide tradities.
    Diana Vernooij gaf een voordracht op 12 oktober bij het Theologisch Cafe Amsterdam. Zie Christen en Boeddhist.


    23 september 2007: De Duif Amsterdam
    Ik herinner me dat de directeur van het uitzetcentrum Ter Apel in Drente in een interview met het dagblad Trouw zei dat hij bezoekwerk van vrijwilligers aan uitgeprocedeerden in zijn centrum onzin vond. Dat hadden die mensen niet nodig. Je gaf ze alleen maar hoop. Dat verwijt hebben politici ook naar ons geuit. Wij kerkmensen, mensen die het opnemen voor uitgeprocedeerden, gaven mensen hoop, waar mensen geen hoop meer zouden moeten koesteren.
    En hier zit nu net het keerpunt, de andere benadering van spiritualiteit. Juist bij mensen die geen hoop meer koesteren – daar moet je bij zijn. De enige echte spiritualiteit is omlaag, naar het lijden van alle schepselen toe.
    Diana Vernooij ging voor op 23 september in De Duif. Zie Overwegingen.


    5 augustus 2007: De Duif
    Een groepje pelgrims loopt een berg op. Een van hen kijkt omhoog, de berg is hoog. Vol goede voornemens zet hij er flink de pas in en laat zijn medereizigers achter. Die lopen traag, realiseren zij zich de zware taak wel? Híj zet zich in, loopt en loopt en raakt buiten adem. De berg is zo hoog – hij wordt steeds vermoeider. Dan halen zijn mede¬reizigers hem al keuvelend in. Hij begrijpt er niets van.
    De logica van onze maatschappij is op resultaten gericht...
    Diana Vernooij ging 5 augustus voor in De Duif.
    Zie Overwegingen.


    17 juni 2007: De Duif
    Wat kun je doen bij een tekort aan religiositeit, een tekort aan binnenkant?
    Wat kun je anders doen dan naar je gevoelens toegaan, het verdriet te voelen dat gevoeld wil worden, je mislukkingen te omarmen en zolang te huilen totdat al je tranen zijn gehuild en het leeg en schoon is van binnen?
    Wat kun je anders doen dan de leegte aan de binnenkant te zien en te blijven dromen van het verlangen van je hart?
    Wat kun je anders doen dan schoonheid te zien in iets dat niet eens mooi is, warm te zijn voor jezelf en gesteld te zijn op je eigen gezelschap?
    Wat kun je anders doen je eigen keuzes te maken, je eigen ziel trouw te blijven en midden in het vuur van het leven staan en niet terug te deinzen?
    Diana Vernooij ging 17 juni voor in De Duif. Zie Overwegingen.


    Op 16 juni, 11.55 uur Nederland 2 is de herhaling van Het Vermoeden waarin Annemiek Schrijver Diana interviewde. Vernooij: “Christelijke dogma’s hebben me nooit geïnteresseerd, maar wel het innerlijk, dat wat zinvol is in je bestaan. In het boeddhisme zijn veel meer ontwikkelingswegen ontwikkeld om erachter te komen waar het in het leven om gaat, dan in het christendom.”
    Diana Vernooij kiest haar heilige tekst uit een boek dat bij haar op het nachtkastje ligt: Als je wereld instort van Pema Chödrön. Een tekst over meditatie, mededogen en liefde die niet sterft. Vernooij: “Meditatiebeoefening leert je om goed naar jezelf te kijken, zonder oordeel, zonder het meteen te willen veranderen en om het te verdragen. Mijn verdraagzaamheid over wat er in mijzelf speelt en wat er in andere mensen speelt is enorm toegenomen door jarenlange meditatie-beoefening. Je komt in een zachtheid terecht die je verder brengt dan welke strijd ook.” Ook in haar werk in de maatschappelijke crisisopvang van dak- en thuislozen speelt religie voor Diana Vernooij een grote rol: “Pas wanneer je met liefde en mededogen en zonder enig oordeel kijkt naar de ander kun je de ander echt verder helpen.” Bekijk de uitzending op: Uitzending gemist


    Paul Louter en Elizabeth Portillo trouwden op Hemelvaart 17 mei 2007 in De Duif. Diana voltrok de ceremonie. Op de site van De Duif zijn foto's te zien. kijk bij www.deduif.nu.
    Voor vrienden en familie van het stel is de tekst van de ceremonie op te vragen bij Diana, zie de pagina contact.


    “Diana Vernooij kiest haar heilige tekst uit een boek dat bij haar op het nachtkastje ligt: Als je wereld instort van Pema Chödrön. Een tekst over meditatie, mededogen en liefde die niet sterft. Vernooij: “Meditatiebeoefening leert je om goed naar jezelf te kijken, zonder oordeel, zonder het meteen te willen veranderen en om het te verdragen. Mijn verdraagzaamheid over wat er in mijzelf speelt en wat er in andere mensen speelt enorm is toegenomen door jarenlange meditatie-beoefening. Je komt in een zachtheid terecht die je ergens anders brengt.”
    Op de IKON-site vind je informatie en hier kun je de uitzending bekijken.

    terug naar: start
    Dit is de site van Diana Vernooij